Školská re/de forma?

Autor: Tomáš Kvasňovský | 18.2.2012 o 13:19 | (upravené 18.2.2012 o 22:00) Karma článku: 9,56 | Prečítané:  1107x

Blíži sa maturita a my štvrtáci, prvé pokusné králiky, okúsime v plnej sile dôsledky tohto dobre mieneného ale nedotiahnutého experimentu.

 

Reč je o reforme z roku 2008 z dielne ministra školstva Jána Mikolaja. Na úvod treba povedať, že podstata reformy – zredukovanie učiva, opustenie poučkovania a celková liberalizácia školstva, je veľmi pozitívna. Na papieri to síce vyzerá dobre, no prax bola katastrofa. Bol som prvý ročník, ktorého sa to týkalo, takže hovorím z vlastnej skúsenosti.


 

Už od prvých dní na strednej škole začali problémy a to pri preberaní kníh. Tie sú pravdepodobne najväčšia slabina tejto reformy. Keďže učebné osnovy sa upravili, knihy, ktoré škola mala a používala dekády predtým, už boli nevhodné. No a nové sa akosi nestihli alebo zabudli vytlačiť či napísať. Takže celý ročník 2008 fungoval bez kníh. Učitelia si pomáhali ako vedeli (často aj porušovaním autorského zákona), xeroxovali čo sa dalo, vyhľadávali vhodné texty na internete alebo nám jednoducho k danému predmetu dali všetky knihy, ktoré škola mala.

Takže v praxi to vyzeralo asi tak, že namiesto jednej knihy pre napr. prvý ročník biológie sme vyfasovali štyri knihy z rôznych ročníkov a z rôznych tém. Na hodine to vyzeralo asi takto:

,,V zelenej knihe si prečítajte stranu 85, v modrej stranu 35 a v žltej si pozrite obrázok na strane 63."

Alebo:

,,Na tom papieri čo som vám prefotila pred týždňom si poznačte, že druhý odsek sa týka toho, čo som vám prefotila dnes."

Takto to bolo takmer zo všetkými predmetmi. Určite si mnohí povedia: A čo, nebuďte lenivý, zvykajte si, tak je to aj na vysokej škole. Upozorňujem ale, že toto bolo v prvom ročníku na strednej škole a že sme boli 15 ročné deti. Bolo to chaotické, metúce a často vznikali nedorozumenia. Aspoň, že ročníkom po nás svitalo na lepšie časy. Keď my sme už boli druháci, prišli niektoré knihy pre prvákov. Keď sme boli tretiaci, prišli knihy pre druhákov a rovnako aj dnes keď sme štvrtáci, dorazili tretiacke učebnice. Ak sme sa my chceli učiť z učebnice museli sme si ju kúpiť a často boli aj od českých autorov. Dnes už viem, že ,krychle, je kocka a ,sudé, je párne. Za tie ,nedostatočné, to stálo.


 

Novou a priekopníckou vecou bolo, že učitelia si mohli vypracovať vlastné osnovy.

Umožnilo by to tvorivým a aktívnym učiteľom učiť spôsobom, ktorý považujú za lepší než ten, ku ktorému boli nútení doteraz. Na druhej strane tí učitelia, ktorým doterajší spôsob vyhovoval, by mali mať možnosť pokračovať v ňom ďalej.

(http://www.noveskolstvo.sk/article.php?181)

Žiaľ aj tu sa vyskytol zádrheľ v podobe šibeničných termínov a zlej informovanosti učiteľov. Po príchode učiteľa na hodinu často zaznievalo:

,,Ach, vy ste tí reformovaní. No čo s vami teraz?"

Nové, vlastné osnovy vypracovávali za pochodu a pokusmi. Nie raz sa sťažovali, že vlastne nevedia čo nás majú učiť. No a my sme taktiež nevedeli, čo sa vlastne učíme, keďže sme skákali od prvého k piatemu a naspäť k tretiemu. Opäť ročník 2008 skončil ako pokusný králik. Po nás už učitelia viac-menej mali predstavu akým systémom učiť.


 

Ďalšia vec, ktorú v reforme oceňujem sú voliteľné hodiny. Znamená to, že od tretieho ročníka si študenti môžu vybrať časť predmetov, ktoré sa chcú učiť na úkor tých ostatných. Takže ak viete, že chcete ísť študovať humanitné vedy, už nemusíte mať toľko fyziky, chémie či biológie. V štvrtom ročníku vám odpadnú úplne. Veľký posun vpred no nezostalo to bez komplikácií.

Na našom gymnáziu sú aj osemroční, aj štvorroční a oba odbory majú nárok na tieto semináre. Akurát, že pre osemročných platia staré pravidlá (menej voliteľných hodín) a pre štvorročných nové. Vedenie preto muselo skonsolidovať oba systémy. Takže nezriedka sa stane, že študenti majú 0-tú hodinu, potom dvojhodinové okno, potom majú ďalšie hodiny a sú v škole do pol 4. Niekto bude argumentovať tým, že na vysokej škole je to tak isto a okná bývajú oveľa väčšie. No toto je stále stredná škola. Počas tých dvoch hodín nesmiete opustiť pozemok školy, takže môžete akurát tak sedieť niekde na chodbe na lavičke a dospávať alebo sa učiť ak je z čoho. Oficiálne nemôžete mať ani zapnutý mobil a hľadať informácie na internete sa tiež nedá, pretože wi-fi je len pre učiteľov.

To že niekoho napadlo zreformovať slovenské školstvo a priblížiť spôsob výučby západným trendom bol skvelý nápad. No keď už sa pán Mikolaj pustil do takéhoto boja, bolo ho treba dotiahnuť do konca. Tu nejde o jablká alebo hrušky ale o ľudí, o celú jednu generáciu, ktorá bola ukrátená o mnoho nových vedomostí kvôli nedostatočnej príprave jednej skvelej myšlienky. Túto generáciu teraz na vysokých školách čakajú veľmi ťažké časy. Učivo na stredných školách sa zredukovalo ale nároky na prijímacie pohovory na VŠ zostali rovnaké. Budem veriť tomu, že opäť išlo o nedomyslenie celej veci a nie o lóve. Totižto študenti si dnes oveľa viac ako v minulosti platia rôzne kurzy a doučovania pretože vedia, že ani s gymnaziálnymi poznatkami, nemajú vstup na VŠ istý.


Každopádne, učitelia si zaslúžia uznanie. Z reformou síce spočiatku bojovali, no dnes doťahujú do konca to, čo ministerstvo nedomyslelo. Časom budú zmeny určite prínosom pre všetkých. Aj študentov aj učiteľov. Takže na otázku či ide o deformu alebo reformu, nakoniec odpoviem, že ide o reformu. Len ma mrzí, že pre niečie "neviem ako to pomenovať", musel byť obetovaný celý jeden ročník.

Možno by nebolo od veci zamyslieť sa nad úplnou reformou nášho školstva. Silnejú hlasy, že naše školstvo vôbec nezodpovedá trhu. Čo teda pretransformovať ho napríklad na dobre fungujúci nemecký model? Neviem si ani predstaviť, koľko by to dalo práce. Je to veľká výzva, no snáď sa raz nájde dostatočne odvážny (či šialený?) minister, ktorý sa o niečo také pokúsi.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?